We can BBQ by Jeroen Wesselink – Kookboek review

Hoewel mijn blognaam misschien anders doet vermoeden, moet ik bekennen dat “The Bastard” niet mijn favoriete kamado is. De redenen daartoe zijn in deze post minder van belang want met “We can BBQ” (of we can’t bbq) brengt Jeroen Wesselink, founding father, van het merk zijn 2e boek op de markt met als doel de BBQ liefhebber te inspireren ongeacht op welk toestel dit gebeurt. Een eerste pluspuntje voor dit boek is hiermee onmiddellijk binnen. Bovendien kan ik je al meegeven dat de algemene visie voor dit boek erg goed aansluit bij hoe ik zelf tegenover het BBQ-gebeuren kijk. Alvast een goede start dus. Blijft het bij de visie en open mind of kan je van dit boek wel meer verwachten? In deze review ga ik er wat dieper op in.

Disclaimer: dit boek werd geschonken als exemplaar zonder verdere verwachtingen. Deze post maakt gebruik van affiliate links. Alle geuite meningen zijn persoonlijk en oprecht.

We can BBQ – we can’t bbq: visie

We Can BBQ of We can’t BBQ hoe je het boek wil gaan noemen is volledig aan jou. Klinkt bijzonder maar deze manier van werken geeft perfect de visie mee van het boek. We can BBQ heeft namelijk niet als doel om mensen te gaan onderwijzen in de kunst van het BBQ’en maar focust zich op het doel te inspireren en moedigt aan de eigen creativiteit aan te wenden. Of je het nu al kan of niet, maakt niet uit. De minder bedreven BBQ liefhebber kan zijn grenzen verleggen door de recepten uit te proberen volgens de instructies. Wie al wat meer bedreven is wordt uitgedaagd creatief aan de slag te gaan met de aangeboden recepten en deze ervaringen ook te delen. Meer nog! Er wordt een leuke wedstrijd aan gekoppeld. Maandelijks kan je jou experimenten delen op de wedstrijd. Hiermee maak je telkens kans op een prijs en wie weet kan jij op je op het eind van het jaar wel meten met de andere inzendingen en BBQ challenger of the year worden. Wat de prijzen zijn, is echter niet duidelijk. Al is de uitdaging op zich een leuk initiatief.

We can BBQ

Inspirerend

Dat ze bij The Bastard een kei zijn in het promoten van hun product zal niemand ontgaan zijn. Ook dit boek doet beroep op de typische huis stijl waarmee je ongetwijfeld elke BBQ liefhebber kan aanspreken. Het boek straalt zowel kracht als finesse uit zowel binnen de vormgeving als in taalgebruik. Zo worden de recepten gebracht met een goede dosis testosteron gehalte en humor. Hier en daar een dikke knipoog naar filmklassiekers waaruit de verfijning blijkt. Deze trekt zich overigens door in het gebruikte fotomateriaal waarbij de combinatie van “rough and refined” waar ik zelf wel zot van ben ook duidelijk bijdraagt aan de uitstraling van het boek. De credits voor dit knappe werk gaan naar foodfotografes Eline Mooij en Rose Mentink. Het ruwe trekt zich dan weer door in de “georganiseerde chaos”. Verwacht in dit boek geen duidelijke indeling op basis van voorgerechten, hoofdgerechten, desserts, … Het hele zootje ongeregeld wordt zoals het een creatief brein betaamt door elkaar aangeboden. Gelukkig wordt een index voorzien waarin je eenvoudig de gerechten kan gaan opzoeken (al zijn de benamingen van de gerechten niet in ieder recept even duidelijk).

The Godfather lasagne
The Godfather lasagne uit We can BBQ
Foto door Eline Mooij

Open minded

In de inleiding haalde ik het al even aan. Hoewel dit boek en de bijhorende recepten geschreven zijn door het gezicht achter Nederland’s bekendste Kamado producent, laat men al bij de beknopte inleiding duidelijk merken dat men zich wil open stellen voor meerdere liefhebbers. Niet enkel op vlak van BBQ toestellen overigens. Naast beknopte instructies over hoe de recepten te bereiden op andere toestellen (zoals bvb. de kettle BBQ) verrast dit boek met zijn openheid ten aanzien van de vegetarische en veganistische community. Vernieuwend binnen een overigens eerder traditionele vlees gerichte community die erg kritisch staat tegenover de integratie van veganisme binnen onze geliefde hobby. Om dit ook daadwerkelijk vorm te geven beperkt men zich niet enkel tot een aantal vegetarische/veganistische gerechten in het boek, maar denkt men ook verder. Door middel van een QR-code bij een redelijk deel aan gerechten kan je ook op de website een veganized versie vinden van het oorspronkelijke gerecht. Als voorstander van het rijken van de hand naar veganistische foodlovers kan ik dit enkel aanmoedigen.

We can BBQ recepten

52 recepten

Het aantal recepten doet al vermoeden dat dit boek er niet zomaar is gekomen. Zoals eerder aangegeven heeft het boek als doel mensen te inspireren. Iedere week komt één van de recepten online (vandaar waarschijnlijk ook de georganiseerde chaos) met als doel mensen uit te dagen hun eigen twist te geven. 52 weken, 52 recepten. Perfect om één van je BBQ dagen in de week aan één van deze recepten te spenderen. Al raad ik ten sterkste aan dat als een extra dag te doen en de recepten op deze blog zeker niet te negeren :p. Al tapt men in dit boek bij de recepten wel uit het heerlijke vat van de wereldkeuken waardoor een mooie verzameling aan verrassende recepten wordt aangeboden naast een aantal klassiekers met ronkende namen als bijvoorbeeld “Il carbonator”, “Kung Fu Crawfish”, en “Flanky Goes to hollywood”. Maar ook wat minder ronkende als “satéeet”, “zeg ken jij de massaman?” en “rösti”. Van sommige weet je meteen wat je kan verwachten. Bij andere heb je er het raden naar tot je het recept voor ogen hebt. In elk geval wordt een leuke mix gebracht waar elke BBQ liefhebber wel zijn gading in zal vinden.

We can BBQ ham & asp's
Ham & Asp’s door Rose Mentink

Minpuntjes

Er zijn heel wat dingen aan dit boek waar ik enthousiast van wordt, zoals je wel kan afleiden uit voorgaande thema’s. Anderzijds is het ook belangrijk om dit boek met de juiste verwachtingen aan te schaffen. Verwacht namelijk geen uitgebreide “How to BBQ right” instructies of inspirerende achtergrond verhalen. In de inleiding wordt beknopt de basis wel eens meegegeven ter herhaling, maar voor wie niet zo bedreven is in de technieken zal misschien op dat vlak op de honger blijven zitten. Daarnaast is de “georganiseerde chaos” misschien niet voor iedereen weggelegd. Zelf heb ik er geen last van omdat ik boeken doorgaans enkel gebruik ter inspiratie en nadien nog weinig op zoek ga naar het specifieke gerecht. Doe je dit wel dan kan het misschien wel even zoeken zijn hoe dat gerecht nu ook weer heette en waar je het kan terugvinden. Daartegenover staat echter wel dat men verborgen in de hoes wel een handig overzicht biedt van de kerntemperaturen voor verschillende stukken vlees.

Conclusie over We can BBQ: Wie op zoek is naar een boek vol leuke inspirerende recepten met een open minded houding en een gezond gevoel voor humor. You have found yourself the perfect combo! Toch als je wat georganiseerde chaos kan verdragen. Vergelijken met voorganger “Let’s make BBQ great again” kan ik niet doen aangezien ik dat boek zelf nog niet heb ingekeken. Ik ben benieuwd of iemand onder jullie al het boek in handen heeft. Laat zeker eens weten wat jullie ervan vonden!

Nog meer BBQ boeken inspiratie gewenst?

Wie weet vind je jou ding wel tussen deze 12 BBQ Boeken die ik kan aanraden!
12 BBQ boeken